XVII GW 30/23 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Okręgowy w Gdańsku z 2024-04-04
- Tytuł:
- Sąd Okręgowy w Gdańsku z 2024-04-04
- Data orzeczenia:
- 4 kwietnia 2024
- Data publikacji:
- 12 lipca 2024
- Sygnatura:
- XVII GW 30/23
- Sąd:
- Sąd Okręgowy w Gdańsku
- Wydział:
- XVII Wydziału Własności Intelektualnej
- Przewodniczący:
- Sędzia Sądu Okręgowego Weronika Klawonn
- Protokolant:
- sekretarz sądowy Alicja Bobowska
- Hasła tematyczne:
- Znaki towarowe
- Podstawa prawna:
- art. 296 ust. 2 pkt 3) p.w.p.
- Teza:
- 1. Dobro niematerialne ucieleśnione w znaku towarowym wyraża się w zdolności znaku towarowego do wywoływania u odbiorców znaku (tj. jest osób, które odbierają znak różnymi zmysłami) określonych skojarzeń dotyczących towarów lub usług oznaczonych tym oznaczeniem. Im silniejsze (bardziej celne), szybsze i łatwiejsze jest to skojarzenie między znakiem a towarem (usługą) o określonych cechach (przymiotach), tym lepsza rozpoznawalność znaku. Innymi słowy im lepiej znak towarowy spełnia swoją funkcję oznaczenia pochodzenia tym wyższa jego renoma. 2. Zdolność znaku do pełnienia funkcji odróżniającej w kontekście renomy nie jest potencjalna (jak przy ocenie atrakcyjności, siły przyciągana znaku) lecz rzeczywista. Znajduje swe odzwierciedlenie w tzw. rozpoznawalności znaku. Rozpoznawalność znaku wyznacza się przez stosunek liczby osób rozpoznających znak jako nośnik oznaczenia źródła pochodzenia towaru lub usługi (lub ew. innych funkcji) do liczby badanych osób z tzw. właściwego kręgu odbiorców (tj. odbiorców towarów i usług tej samej kategorii, do której odnosi się znak towarowy). Wartość ta jest mierzalna, choć narzędzia do wykonania owego pomiaru nie zostały opisane w orzecznictwie. 3. Badanie efektywności znaku wyrażającej się w jego rozpoznawalności należy przeprowadzać na moment istotny z punktu widzenia danej sprawy. W przypadku spraw o naruszenie prawa do znaku jest to moment, z którym uprawniony łączy wystąpienie naruszenia. 4. Przez rodzinę (serię) znaków towarowych rozumie się grupę znaków towarowych należących do jednego podmiotu, wyróżniających się jedną wspólną charakterystyczną cechą lub elementem. Najczęściej jest to element graficzny (wchodzący w skład bardziej złożonej grafiki) lub część słowa. Dzięki owemu wspólnemu elementowi odczucia związane z produktami (usługami) obecnymi na rynku wcześniej są transferowane na produkty nowe oznaczone nowymi znakami. Transfer ten może ostatecznie przybrać postać transferu renomy znaku towarowego.
Dodano:
,
Opublikował(a):
Małgorzata Wiśniewska-Sywula
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Gdańsku
Osoba, która wytworzyła informację: Sędzia Sądu Okręgowego Weronika Klawonn
Data wytworzenia informacji:
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Gdańsku
Osoba, która wytworzyła informację: Sędzia Sądu Okręgowego Weronika Klawonn
Data wytworzenia informacji: